Тиждень психології
22 сентября 2012 р. Головна Наша візитка Зворотній зв'язок

Сила гімназії - у її вчителях, слава - в учнях!!!

Новини гімнізіїІсторія гімназіїАдміністраціяНаші вчителіНими гордиться гімназіяМетодична роботаВиховна роботаУчнівське самоврядуванняМузеї гімназіїНаша бібліотекаСпортивні досягненняІнформація для учнівФотогалереяНаш рідний крайТворчі роботи учнівГімназійні посиденьки Тиждень психології

Не для школи, а для життя ми вчимося.

Сенека

Психологія – надзвичайна наука. Це наука  про людську душу. Вона допомагає людині пізнавати себе, вирішувати проблеми, навчатися керувати своєю поведінкою, долати труднощі й радіти кожній хвилині життя.

Психологія формувалась упродовж століть і бурхливо розвивається в сучасних умовах. Таку роль психології в людському житті в ХХ столітті передбачив один із видатних психологів Жан Піаже. Він запевняв,  що в ХХІ столітті психологія стане однією з провідних наук. І це в дійсності так.

На сучасному етапі психологія як наука становить систему пов'язаних між собою та з іншими науками галузей. Передусім це соціальна, історична, економічна, етнічна, юридична, політична психологія, психолінгвістика та психологія мистецтва.

Психологія має багатогранні зв’язки із природничими і соціальними науками.

Основою психології є філософія. Без філософії психологія не могла б створювати власну методологію, робити необхідні теоретичні узагальнення. У той самий час філософія використовує результати психологічних досліджень при побудові наукової картини світу. Психологія тісно пов’язана з логікою. Логіка, як і психологія, вивчає людське мислення, тільки перша – його процесуальний, а друга – результативний аспекти.

Із суспільними науками (історією, економікою, соціологією, лінгвістикою, літературознавством, теорією мистецтв, юридичними і політичними науками тощо) психологію поєднує те, що вони потребують даних про природу соціально-психологічних явищ, особливостей індивідуальної і групової поведінки людей, закономірностей формування навичок, ціннісних орієнтацій, міжособистісних стосунків тощо. В свою чергу, психологія досліджує функції, які виконує психіка у суспільних стосунках людини.

Природознавство (біологія, фізіологія, фізика, хімія та ін.) поглиблює уявлення про психіку, доводить вивчення її механізмів до фізіологічного, нейрофізіологічного, біохімічного рівнів.

Медичним наукам, зокрема, психіатрії, психологія може допомогти в діагностиці захворювань, розумінні “внутрішньої картини” хвороби. На основі медицини, педагогіки, психології виникли шкільна гігієна, медична психологія, нейропсихологія та ін. Знання психології сприяє спілкуванню лікаря з пацієнтом, пропаганді медичних знань.

Розвиток технічних наук має враховувати параметри реакцій людини на зовнішні подразники, характеристики сприймання, збереження і переробки нею різних форм інформації. Психологія має велике значення для розв’язання проблем інженерної психології, ергономіки, в підготовці працівників у системах керування та при розробці самих систем керування, для створення комп’ютерів, систем комунікації, засобів відображення інформації та ін.

Але найтісніший зв’язок психологія має з педагогікою. Важливі психологічні проблеми виникають на перетині педагогіки і психології при вивченні закономірностей розвитку особистості, вікових та індивідуальних особливостей дітей, а також при розробці нових методів навчання й виховання. Чого навчати сучасного школяра? Що і як відбирати з величезної маси інформації та наукових знань? Які можливості й резерви психічного розвитку людини на різних вікових етапах? Ці та інші питання розв'язуються педагогічною, віковою й дитячою психологією та іншими спеціальними галузями психології.

Отже, світ психології надзвичайно цікавий. Тому заглянути в нього глибше  було запропоновано учням нашої гімназії

                        упродовж  тижня з 5 по 9 грудня.

Протягом тижня на гімназистів чекали:

У понеділок,  5. 12

1.   Акція «Дерево бажань»

(початкові класи )             

2.   «Неповторність мого життєвого шляху» (корекційно – розвивальне заняття) (1-А кл.)

3.  «Успішна людина – успішна в усьому»  (тренінгове заняття)  (11-А, 11-В кл.)

У вівторок,  6. 12

 

1.   «Спілкування – основа стосунків між людьми»(презентація проектів)  (7-Б кл.)

2.   «Мандрівка країною доброти»(галерея малюнків ) (3-ті, 4-ті кл.)

 

Усереду,  7. 12

1.    «Портрет нашого класу»

 (галерея колажів)

2.    Екскурсія до центру зайнятості (11-Б кл.)

У четвер,  8. 12

1.  «Ця незвичайна країна Психоляндія»

  (гра – подорож) (4-ті кл.)

У пятницю, 9. 12

1.  «Паркан відвертості, побажань та    пропозицій»                         

 (психологічна гра)  (5-ті – 11-ті кл.)

2.    2.  «Вчимося бути толерантними»   (тренінг 6-б кл.)

          Дитинство… Найбільше воно запам’ятовується нам нашими мріями, бажаннями. У одних їх багато, у інших – одна, дві, але найзаповітніші. Проходить рік, два, десяток, і приємно мати те, про що мріяв. Випала нагода помріяти і учням початкових класів.

           Символічному «Дереву бажань» хлопчики і дівчатка довірили свої мрії.

Вони не тільки прагнуть мати нові моделі мобільних телефонів, сучасні іграшки, але і хочуть читати енциклопедію «Про все на світі», щоб діти займалися спортом, щоб люди були чесні, добрі, ввічливі, щоб частіше посміхалися, мали міцне здоров’я. Маленькі школярики мріють покращити свої успіхи в навчанні, мати багато друзів, стати балеринами, лікарями, міліціонерами, вчителями математики, пожежниками, художниками, футболістами. Надіються, що будуть у них маленькі братики і сестрички. Задумуються над глобальними проблемами: щоб вічно жили батьки, щоб не загинуло людство.

     

       Російський письменник М. Пришвин впевнений, що потрібно мріяти якомога більше, як можна сильніше мріяти, щоб майбутнє обернути в сьогодення. 

        Бразильський поет і письменник Пауло Коельйо закликає людство:  "Коли чогось сильно захочеш, весь Всесвіт буде сприяти тому, щоб бажання твоє збулося".

Отже, мрійте. А мрія допоможе вам жити, вкаже мету.

              Цікавими та захоплюючими для першокласників є корекційно – розвивальні заняття. Найменші мешканці країни знань здобувають під час таких занять основи спілкування в колективі, вчаться дружити, цінувати та оцінювати думки ровесників, старших людей. Різноманітні ігри, вправи насичені елементами психогімнастики, музикотерапії, арт – терапії. Не тільки першокласники запам’ятовують методи розвитку уваги, пам’яті, уяви, але й отримують практичні поради, як боротися зі страхом, як попередити конфлікт, як уникнути непорозуміння, як правильно відпочивати.

На занятті «Неповторність мого життєвого шляху» діти розвивали вміння пізнання  власного внутрішнього світу, вдосконалювали вміння аналізувати свої думки, переживання, вчинки. За допомогою малюнків створювали свою «книгу життя»:  малювали автопортрет, свою сім’ю, найцікавіші   моменти свого життя, свої успіхи, досягнення.

    

 

«Успішна людина – успішна в усьому».

      Під такою  назвою пройшло тренінгові заняття з випускниками гімназії. В теплій, дружній атмосфері одинадцятикласники розмірковували, ділилися своїми думками про зміст поняття «успішна людина». Демонстрували моделі суті «успішна людина». Підготували мультимедійні проекти про значимість правильного вибору професії в житті людини.

     

Учасники тренінгу прийшли до єдиної думки, що самовдосконалення і прагнення до особистісного і професійного зростання є необхідною умовою життєвого благополуччя.

Здавалося б, спілкування – цілком природна річ, якій не треба вчитися. Але в народі говорять, що гостре словечко коле сердечко. Тому кожен з нас повинен вміти спілкуватися, щоб вирішувати спільні питання, навчатися, працювати разом й не сперечатись один з одним. Кожен з нас повинен бути толерантним.

Усім відомий вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Найбільша розкіш на світі – це розкіш людського спілкування». Під таким девізом пройшла презентація проектів учнів 7-б класу

«Спілкування – основа стосунків між людьми».

           Захищаючи проекти, семикласники висвітлювали питання особливостей спілкування з ровесниками, з батьками, з дорослими людьми, розкривали суть різновидів, функції, засоби, рівні спілкування. Учні впевнені в тому, що дотримування правил спілкування допомагає ділитися думками, підтримувати ділові, дружні стосунки, об’єднуватися для спільних дій. Ще з сивої давнини дійшло до нас Повчання Володимира Мономаха дітей: «Не проминіть ніколи людини, не привітавши її, і добре слово їй мовте».

           Завдяки методу проектів учні навчаються працювати самостійно з додатковою літературою, узагальнювати зібрану інформацію, співпрацювати.

 

    

       

        Сподобалось учням 3-х і 4-х класів створювати «країну доброти». Галерея малюнків, яка була представлена в гімназії, припала до душі усім школярам. Учні вдало підібрали сюжети до своїх малюнків, використали власний досвід. Це все говорить про те, що вони розуміють, що таке доброта, що хто добра людям бажає, той і собі має.

        Доброта проявляється в діях: зробити годівничку для птахів і насипати зерна, чи крихти хліба, перевести через дорогу бабусю, допомогти купити ліки в аптеці, по господарству. Яскраві неповторні малюнки  Косарєва Ю., Кузьмінської М., Василівського А., Григориченко А., Остапчука Ж. (учні 4-В клас);Остропольської О., Грибинюка О.,  Мамчич  Д., Курдій  Д. (учні 4-Б клас), Тарасюк К. (3-Б клас), Шарварчук А. (4-А клас). Діти впевнені, що «людина завжди починається з добра».

    

 

Цікавими і незабутніми залишилася в памяті гімназистів галерея колажів                          «Портрет нашого класу».

        Кожен клас  представив неповторний витвір мистецтва. Учні в колажах відтворили життя  своїх класних колективів, поділилися незабутніми враженнями про цікаві моменти шкільного життяі під час уроків і на перервах, на відпочинку, під час подорожей, екскурсій.  Хоча тиждень психології залишився, але «портрети» прикрашають класні кімнати.

 

  

 

             Лікар, юрист, вчитель, менеджер, архітектор – це лише маленька частинка великого світу професій. Ким бути? Яку професію обрати, врахувавши усі кроки? Над цим думають одинадцятикласники. Уже зараз для них відкриті двері районного центру зайнятості, куди і завітали учні 11-б класу на профінформаційний захід. Під час «Професіографічної екскурсії» учні отримали багато цікавої та корисної інформації про можливість допомоги центру зайнятості в виборі професії, професійного навчання, бажаючі пройшли тестування на визначення схильності до певного типу професій.  

 

  

 

               У  «Подорож до незвичайної країни Психоляндії»  

вирушили учні 4-х класів.  На шляху учнів чекали різні випробування, які влаштувала цариця Психея із своїми підданими Увагою, Пам’яттю, Відчуттям, Мисленням, Уявою,  Волею, Емоціями, щоб перевірити, чи готові четвертокласники до навчання в 5 –му класі.  Але учні докладали багато зусиль, щоб дістатися до чарівної країни, чим і довести готовність до навчання у 5-му класі:

Перетворювалися в Шерлоків Холмсів, щоб бути уважними та спостережливими в місті Увага;

- на дотик, нюх визначали предмети в місті Відчуття;


- читали напам’ять вірші, застосовували знання таблички множення в місті Пам’ять;

- демонстрували вміння мислити, відгадуючи загадки, та розкривали закономірності чисел в ряду в місті Мислення;

- творчість допомогла їм з геометричних фігур малювати казковий ліс в місті Уява;
- жваво проявляли свої позитивні емоції в місті Емоції;

- дали клятву в місті Воля гарно вчитися, добиватися успіхів.

   


Швидко пролетів час. Але діти ще раз переконалися в тому, що психологія надзвичайно цікава наука і знання її потрібні як кожному школяреві, так і дорослій людині.

Психологічна гра

        «Паркан відвертості, побажань та пропозицій», яка проводилася серед учнів середніх та старших класів зібрала багато учасників, адже нікому не байдуже шкільне життя. Учні на імпровізованому паркані відверто висловлювали свої побажання та пропозиції для покращення навчання в гімназії. Учні бачать покращення навчання в забезпеченні гімназії необхідними підручниками, в оснащенні одного із кабінетів інформатики сучасними комп’ютерами, в поповненні наочністю, приладами кабінетів фізики, біології, в зменшенні об’єму домашніх завдань. Учні хотіли б взимку на фізкультурі кататися на лижах.


    

 

 Формуванню навичок толерантного спілкування сприяв тренінг серед учнів 6-б класу
«Вчимося бути толерантними».

        Створюючи власний образ через певний символ, учні ще більше дізналися один про одного, усвідомили, що усі люди різні, розмірковували над поняттями, що таке добро, любов, повага, дружба, поблажливість, розвивали гнучкість мислення, задумувалися над тим, які їхні риси можна оцінити як позитивні, ділилися з іншими, якими хочуть стати, якими засобами можна досягнути мети, вчилися бути самокритичними та об’єктивними, толерантними у стосунках з людьми, вирішували проблемні життєві ситуації.