Психолого-педагаогічний консиліум
18 ноября 2012 р. Головна Наша візитка Зворотній зв'язок

Сила гімназії - у її вчителях, слава - в учнях!!!

Новини гімнізіїІсторія гімназіїАдміністраціяНаші вчителіНими гордиться гімназіяМетодична роботаВиховна роботаУчнівське самоврядуванняМузеї гімназіїНаша бібліотекаСпортивні досягненняІнформація для учнівФотогалереяНаш рідний крайТворчі роботи учнівГімназійні посиденьки Психолого-педагогічний консиліум

«Адаптація п'ятикласників  до умов середньої школи.

Шляхи корекції»

 

(Психолого - педагогічний консиліум)

 

Мета:

- об'єднання зусиль усіх суб'єктів навчально-виховного процесу, зацікавлених в успішному навчанні й повноцінному розвитку п’ятикласників;
- координація дій із подолання труднощів протягом адаптаційного періоду учнів 5-х класів, вчителів;
- колективна розробка заходів корекційного характеру в педагогічному та
- психологічному аспектах з усунення причин труднощів адаптації.
 

Завдання:
• характер адаптації п'ятикласників до навчання в школі другого ступеня;
• особливості функціонування дитячих колективів (соціометричний статус учнів), моделювання динаміки      розвитку класів;
• визначення мотивів учбової діяльності;
• визначення рівня тривожності;
• аналіз отриманих результатів;
• здійснення висновків та рекомендацій.
 

Обладнання: презентація «Адаптація п'ятикласників до умов середньої школи. Шляхи корекції»


Форма проведення: ділова гра


Склад груп: заступники директора з навчально–виховної роботи, практичний психолог, класні керівники 5-х класів, вчителі, які викладають в цих класах, класоводи, які випустили 4-ті класи, медична сестра.

 

Потрібно знати дитину, знати її силу і слабкості,

розуміти її думки, переживання,

бережно доторкнутися до її серця.

В.О. Сухомлинський

Порядок проведення

 

1. Вступне слово практичного психолога (Кошелюк Г.В.)

Ø Актуальність: Перехід учнів з початкової школи до середньої викликає зростання стресового навантаження як на самих учнів, так і на їхніх батьків: новий класний керівник; нові вчителі, предмети; кабінетна система навчання;співпадання з віковими змінами –вступом дитини у підлітковий вік; новий учнівський колектив.

 

Виникають проблеми психологічного і організаційного  характеру:

ü Що робити, коли ображають старшокласники?

ü Як впоратись із зростанням кількості уроків, а, отже, і домашніх завдань?

ü Як стати значимою людиною для класного керівника?

ü Як не загубитись в просторах школи?

ü Як розподілити час на перерві і для пере ходу в інший кабінет, і для відпочинку, і для відвідання їдальні?

ü Як налагодити відносини з різними учите лями, пристосувати ся до їхніх вимог, методів  навчання, темпераменту?

Успішна адаптація залежить від сприятливих умов і змісту навчання, діяльності й спілкування дитини в сім’ї,  школі.

 

Причини шкільної  дезадаптації:

·        низький рівень розвитку загальних здібностей;

·        високий ступінь емоційної нестійкості;

·        несформованість мотиваційної сфери;

·        високий рівень домагань на тлі низьких можливостей;

·        характерологічні особливості;

·        незрілість психіки;

·        особливості сімейного виховання;

·        стиль педагогічного впливу .

 

 

2.     Виступи класних керівників (Микитюк Ю.А., Паламарчук Т.В., Сидорчук Н.В.).  

     Психолого- педагогічна характеристика класів.

 

 

 

3.     Доповнення класоводів до характеристики класів (Пасімишина Н.М. Федорець Л.І., Козачок Т.Д.).

 

4.Робота в групах. Обговорення питань:   

-       Яке загальне враження склалось у вас про цей клас: про його поведінку, ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями?

-  У чому полягають ваші основні труднощі в роботі з цим класом і в яких ситуаціях вони найбільше трапляються: на уроках, у безпосередньому спілкуванні з дітьми, під час перерви, у процесі проведення позакласних заходів тощо?

-   Чи подібний цей клас на інші класи,  які вам доводилось навчати?

-   Що вам видається найдоцільнішим для подолання труднощів: налагодити регулярну роботу з батьками чи домовитись про певні заходи стосовно цього класу з боку всього педагогічного колективу, вчителів, які у ньо­му працюють?

- Назвіть позитивні сторони цього класу. Які шляхи видаються вам найдоцільніши­ми для зміцнення та розвитку позитивних сторін?

- Що в житті цього класу здається вам незрозумілим, незбагненним? Інакше кажу­чи, яку інформацію про цей клас ви хотіли б отримати?

 

 

5. Аналіз отриманих результатів психологічного дослідження  (Кошелюк Г. В.).

 

6. Виступ медсестри.


7. Вправа. «Адаптаційний портфелик» (мозковий штурм)
 

Мета: узагальнити фактори, які впливають на успішність адаптації 5-ів.

 

Навчальна мотивація

Достатній розвиток пам’яті, мислення
Сформованість вольової регуляції поведінки
Розвиток зв’язного мовлення
Достатній рівень саморегуляції
Сформованість певного рівня довільної уваги
Комунікативні здібності
Сформованість адекватної самооцінки
Інтелектуальні здібності
Осмислене запам’ятовування правил та основних понять з навчальних дисциплін
Фізичне здоров’я
Піклування, увага, розуміння з боку батьків

 

 

   

 

8. Виступи заступників директора з навчально-виховної роботи
(Фоміна О.С., Головко Л.В.): висновки та підсумки роботи психолого-педагогічного консиліуму .

 

Рекомендації.

        З метою створення умов для успішної адаптації учнів   початкової школи під час їх переходу до середньої школи

1.  Адміністрації гімназії забезпечити:

-         попередній розподіл педагогічних кадрів для роботи у майбутніх 5-х класах;

-         розроблення методичних рекомендацій з питань організації навчально - виховного процесу у 5-х класах;

-         дотримання санітарно – гігієнічних вимог у гімназії;

-         постійний контроль за діяльністю класного керівника, вихователів, учителів – предметників, які викладають у 5-х класах, при потребі надавати допомогу.

 

2.  Вчителям -  предметникам, які читають у 5-х класах,  протягом  2012-2013 н. р.     проводити роботу щодо психолого-педагогічного забезпечення процесу адаптації п’ятикласників до навчання.

З цією  метою:

- враховувати в навчально - виховному процесі вікові психофізіологічні особливості учнів;
- забезпечувати наступність вимог між початковою і середньою школою ;
- на засіданнях методичних об’єднань розглянути критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи та здійснити порівняльний аналіз вимог в основній школі;
- формувати активно – пізнавальне відношення до свого предмету;
- розвивати навички самостійної роботи: користування додатковою літературою, словниками, довідниками, інтернет – ресурсами;
- спонукати учнів до вивчення правил, практичного їх застосування за допомогою інтерактивних методів (робота в групах, парах, форма діалогу);
- розвивати уважність, вміння зосереджуватися на окремих деталях;
- дотримуватися єдиних вимог до усного та писемного мовлення;
- пропагувати роль книги в житті людини, сприяти розвиткові виразності читання;
- на кожному уроці проводити фізкульт - хвилинки;
- виховувати почуття відповідальності за одержані знання, переконувати учнів у майбутньому їх застосуванні;
- враховувати принципи роботи з обдарованими дітьми, які мають високі потенційні здібності;
- під час навчально – виховного процесу та на уроках фізичного
виховання , під час позаурочних, позашкільних заходів враховувати стан здоров’я школярів.
 

3.  Вчителям початкових класів :

-         прагнути не механічного заучування, а осмисленого запамятовування учнями правил та основних понять з навчальних дисциплін;

-         працювати над розвитком зв’язного мовлення учнів, логічного мислення,  орфографічної грамотності (подвоєння приголосних, апостроф);

-         активізувати роботу на розвиток концентрації та обсягу уваги.

 4. Класним керівникам Микитюк Ю.А., Паламарчук Т.В., Сидорчук Н.В.:

-         спланувати роботу зі здійснення соціально-педагогічного супроводу за результатами    діагностичних досліджень;

-         спільно з практичнм психологом  Кошелюк Г.В. провести батьківські збори щодо актуальних проблем виховання дітей молодшого підліткового віку, зокрема «Психологія співпраці: як будувати свої взаємини з підлітком?», проводити групові та індивідуальні консультування батьків по проблемі адаптації.

5. Психологу школи  Кошелюк Г. В. забезпечити соціально – психологічний   супровід навчально– виховного процесу в період адаптації:

-         протягом листопада  – грудня 2012року  створити і організувати роботу корекційних груп  учнів, які відчувають труднощі у навчанні та спілкуванні;

-         постійно проводити індивідуальне консультування батьків і учнів з проблемних питань навчання та виховання;

-         провести тренінги з учнями 5-х класів, спільні заняття учнів та батьків для зменшення емоційної напруги, рівня нейротизму, створення належних умов навчання і виховання дітей в сім’ї і школі.